Nilai sahabat dan persahabatan kepada kanak-kanak awal 2-6 tahun :
Perkembangan sosial kanak-kanak ini terdiri daripada nilai persahabatan dan juga apa itu erti persahabatan sendiri kepada kanak-kanak. Persahabatan merupakan satu hubungan informal antara dua atau lebih ramai orang. Apabila kanak-kanak tersebut dapat berkawan dengan lebih ramai orang, maka perkembangan sosial mereka akan menjadi sangat meluas. Hubungan persahabatan ini juga melibatkan emosi kepada seseorang itu. Selain itu, perhubungan persahabatan ini terjalin secara sukarelawan tanpa paksaan. Hal ini disebabkan oleh sahabat merupakan seorang yang sangat penting atau dalam erti kata lain sahabat merupakan seorang yang sangat penting atau sebagai teman rapat untuk berkongsi pendapat, saliang bantu-membantu anatara satu sama lain, sebagai teman sepermainan dan juga sebagainya.
Ciri-ciri yang diutamakan oleh kanak-kanak awal 2-6 tahun apabila memilih sahabat :
- Nama kanak-kanak
Satu kajian yang telah dijalankan oleh Mc David dan Harari (1966) terhadap kanak-kanak ini, ia menunjukkan jelas bahawa kanak-kanak akan lebih focus terhadap nama daripada memilih sahabat sendiri. memilih nama yang sering didengar sebagai kanak-kanak yang paling popular, manakala nama yang jarang didengar akan dipilih sebagai pelajar yang kurang popular
- Rupa paras dan Bentuk Badan
Kanak-kanak akan melihat pada rupa paras sahabatnya itu disebabkan oleh pada ketika ini, kanak-kanak merasakan bahawa sekiranya kanak-kanak itu mempunyai rupa yang cantik mereka adalah seorang yang baik. Manakala kanak-kanak yang hodoh dianggap yang sebaliknya
- Tingkah laku
Kanak-kanak pada ketika ini suka berkawan dengan kanak-kanak yang tingkah lakunya lebih aktif. Selain itu, mereka suka pada berkawan pada kanak-kanak yang paling popular kerana dengan itu, mereka boleh bersosial dengan lebih baik.
- Jantina
ketika ini kanak-kanak mula menunjukkan pemilihan dalam mencari kawan dan juga perbezaan jantina. Kanak-kanak perempuan lebih suka berkawan dengan kanak-kanak perempuan manakala kanak-kanak lelaki lebih suka berkawan dengan kanak-kanak lelaki. Menurut Mohd.Amin (2003) terdapat kurang 25 peratus sahaja kanak-kanak yang gemar berkawan dengan kanak-kanak yang bukan sejantina dengannya.
Peranan orang dewasa dalam proses sosiolisasi kanak-kanak awal 2-6 tahun :
Corak persahabatan kanak-kanak awal 2- 6 tahun :
Umur | Interaksi sosial dengan kawan-kawan | Bentuk persahabatan |
Awal kanak-kanak ( 0-2 tahun ) | - Kanak-kanak pada tahap ini menunjukkan keupayaan untuk bertukar peranan semasa bermain - Kanak-kanak sudah mula bertutur dengan perkataan yang mudah | Agak stabil |
Kanak-kanak ( 3-4 tahun ) | - Terlibat dengan permainan main peranan (pretend play) - Memberi peluang kepada kanak-kanak untuk menyesuaikan diri | Agak fleksibel |
Prasekolah ( 5-6 tahun ) | - Telah mula memberi perhatian kepada ciri-ciri tingkah laku kanak-kanak lain | Dapat membezakan antara sahabat dan kawan sepermainan |
No comments:
Post a Comment